Afval Horeca Binnenstad

In 2015 is in een gesprek met de gemeente Gouda het plan van de toenmalige ondernemersvereniging binnenstad (S.O.G.) voorgelegd om het horeca-afval in de binnenstad collectief te laten ophalen. Het plan kwam voort uit de wens om meer aandacht te geven aan de openbare ruimte van de historische panden rondom de St. Janskerk en bij de Markt. Er stonden vele containers en kliko’s, die het stadsbeeld ontsierden.
Deze containers en kliko’s waren vooral van horecabedrijven, die ze zelf ook liever uit het stadsbeeld wilden hebben. Ook tijdens warme zomerdagen stonken deze containers en niet alleen de bewoners, maar ook toeristen en bezoekers vonden het een vreselijk gezicht.
Bovendien bleken er vele grote vuilniswagens, ook tijdens openingstijden van de winkels en horeca, veelvuldig rond te rijden. Dit heeft een ongunstige invloed op de CO2- en fijnstof uitstoot en is gevaarlijk voor fietsers en voetgangers.

Op basis van gevoerde gesprekken met de horeca rond en Achter de Kerk bleken de ondernemers zeer positief te zijn om het ophalen van het (horeca-)afval door de nieuw opgerichte Stichting Gouda Schoon in eigen beheer te laten uitvoeren. Met Promen, Cyclus en de gemeente Gouda is besloten dat met ingang van 14 mei 2018 het project van start kon gaan.
Iedere werkdag zal van maandag tot en met zaterdag tussen in beginsel 10.00 en 14.00 uur het bedrijfsafval opgehaald worden met een elektrisch vrachtautootje, de Goupil G4.

Niet alleen horecabedrijven kunnen meedoen, maar ook winkels, bedrijven en organisaties zoals Team Kappers, Slijterij Den Gouwen Aar, Gouda Studio’s, Mandeville Academy en de St. Janskerk. Afval moet worden aangeboden in speciale witte zakken die bij de Stichting Gouda Schoon kunnen worden gekocht. De zakken moeten vooraf op factuurbasis worden betaald. Daarna worden de zakken geleverd.
Het resultaat per 1 juli 2018 is inmiddels dat alle containers en kliko’s rond de St. Janskerk zijn verdwenen omdat alle zaken, die daar met een achteringang zijn gevestigd, meedoen.