Stichting Gouda Schoon voert plantenbakken af voor herstel

De S.O.G., de ondernemersvereniging van de Goudse binnenstad, heeft een tijd geleden kleine plantenbakken gevuld met violen in de belangrijkste winkelstraten geplaatst. Doel was de straten in de donkere tijden wat op te fleuren.
De hoop daarbij was ook dat winkels waar deze plantenbakken (vlak)bij staan, de bakken in de gaten houden. Bij droog weer een beetje water geven, bij nat weer de bakken beschermen en bij schade de bakken herstellen.
Helaas zijn op bepaalde plekken deze plantenbakken niet veilig geweest voor herhaalde vernielingen door nachtelijke bezoekers. Bakken werden vooral in de nacht van zaterdag op zondag omgeschopt of er werden plantjes uitgetrokken die elders werden weggegooid.

Bij het opruimen van zwerfafval viel dat de schoonmakers van SGS op. Daarom heeft het bestuur van SGS aangeboden om met de nieuwe bakfiets de vernielde bakken uit het straatbeeld te verwijderen en af te geven bij de Stadswinkel aan de kop van de Kleiweg. Afgelopen donderdagochtend zijn de eerste bakken afgeleverd. Afgelopen zondag werden de laatste bij de Stadswinkel gezet, waarbij ook nu weer in de nacht van zaterdag op zondag vijf bakken ernstig waren vernield.